Menu menu

Kies je taal

De ethanol in de E10 brandstof had zich ingebrand in de vlotterkamer van de carburateur, met lekkage tot gevolg.

A ford met brandstofprobleemHet is zeer belangrijk om oude carburatiemotoren te beschermen tegen de kwalijke invloeden van ethanol. E10 brandstof bevat ongeveer 10% ethanol en is daarbij zeer hygroscopisch door de ethanol component. Dit wil zeggen dat het makkelijk vocht aantrekt. Als ethanol zich verbindt met water ontstaat er een chemische reactie waarbij een zuur ontstaat. Dit zuur kan ervoor zorgen dat dit kan gaan inbranden.
Alle oude (carburatie)-motoren, zoals de A-Ford in de praktijk, hebben geen coating op het aluminium of aluminiumlegering en worden dus niet beschermd tegen inbranden.

Bardahl E10 Fuel Improver beschermt tegen de schadelijke gevolgen die kunnen ontstaan wanneer E10 brandstof getankt wordt; de corrosieve werking van ethanol wordt voorkomen. Daarnaast heeft deze brandstoftoevoeging een gunstig effect op het brandstofverbruik en blijft het brandstofsysteem schoon. Het merendeel van de auto’s, uit onderzoek blijkt zo’n 90%, kunnen zonder problemen E10 brandstof tanken. 10% van het Nederlandse wagenpark blijkt niet op E10 brandstof te kunnen rijden. Ethanol met water is te herkennen als een gelachtige substantie.
Droge ethanol is te herkennen als een wit, poederachtig residu.

Artikelnummer Bardahl E10 Fuel Improver: Productsheet 3222NL