Menu menu

Kies je taal

Koelvloeistoffen voor Oldtimers en Youngtimers

Bardahl beschikt voor een uitgebreid assortiment koelvloeistoffen van een eenvoudige -38˚C tot een biologisch afbreekbare koelvloeistof. Daarnaast omvat het assortiment een reeks toevoegingen om koelproblemen in oudere auto’s op te lossen. Gebruik koelvloeistof van de goede kwaliteit om uw klassieke auto of young timer te beschermen tegen corrosie en constante koeling.

Functie van koelvloeistof

De voornaamste redenen waarom motor koelsystemen gevuld worden met een complete koelvloeistof in plaats van normaal leidingwater met antivries zijn:

• Permanente vorstbeveiliging tot -38°C.

• Constante koeling door betere warmte afgifte eigenschappen.

• Dankzij de hoge reserve alkaliteit worden de metalen delen in het systeem zoals aluminium en koper legeringen constant beschermd tegen elektrolytische inwerking van zuren.

• Kunststof en rubberdelen worden niet aangetast.

• Geen verstopping van de radiateur door roest en Sludge vorming.

• Bescherming tegen roest en corrosievorming.

Verschillende soorten koelvloeistof en mag je deze mengen?

Koelvloeistof kom je tegen in vele kleuren rood, blauw, groen en zelfs transparant. De kleur zegt niets over de kwaliteit maar is alleen voor de herkenning. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt afgeraden. Door het mengen kunnen er problemen ontstaan als loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en/of koppakking en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. Problemen door gebruik van verschillende koelvloeistoffen door elkaar te gebruiken treden niet direct op maar ontstaan geleidelijk.

Bijvullen

Wanneer er koelvloeistof bijgevuld moet worden is het advies altijd om de koelvloeistof te gebruiken die door de fabrikant van de auto is voorgeschreven. Een klein beetje verlies van koelvloeistof na verloop van tijd kan. Moet u veel bijvullen of regelmatig dan is het verstandig om een radiator stop leak toe te voegen.

NB Doe dit altijd met een koude motor.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk het probleem op te sporen en te verhelpen. Mocht verversen van de koelvloeistof noodzakelijk zijn, zorg dan altijd dat de voorgeschreven vloeistof wordt gebruikt.

Tot slot: het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof.


 Koelvloeistof G11

Coolant -38 G11 is een blauwe koelvloeistof en behoudt haar uitstekende eigenschappen tenminste twee jaar bij gebruik in een gesloten systeem. Een semi-gesloten respectievelijk open systeem dient voor maximale beveiliging jaarlijks ververst te worden. De diverse verpakkingen zijn aangepast aan industrieel zowel als particulier gebruik.


Koelvloeistof G12

Cooling Fluid –38°C G12 is tegenwoordig gemeengoed om te gebruiken als warmteoverdrachtsvloeistof in verbrandingsmotoren. De warmte van de interne verbranding wordt naar de radiator gebracht waar het mengsel door middel van lucht wordt gekoeld. Cooling Fluid –38°C G12 zorgt voor een onderhoudsvrije bescherming tegen vorst en corrosie gedurende de gehele levensduur van de motor.


Antifreeze

Antifreeze is een nitriet/ amine vrij koelmiddel, dat de in de koelsystemen toegepaste ferro en non-ferro metalen (aluminium) beschermt tegen corrosie, oververhitting en bevriezen. Antifreeze bestaat uit Mono Ethyleen Glykol en een pakket van zorgvuldig geselecteerde toevoegingen om de in de koelsystemen aanwezige metalen een hoge mate van bescherming te geven tegen roesten en corrosie.

Antifreeze heeft de volgende eigenschappen:

• Mengbaarheid met hard water (vormt met hard water en/of normaal leidingwater geen vlokkige neerslag en daarmee samenhangende verstoppingen).

• Tast de in het koelsysteem gebruikelijke slangen, pakkingen en afdichtingen van rubber en elastomeren niet aan.

• Heeft uitstekende antischuim eigenschappen.

• Vormt, indien gemengd met nitriet of amine bevattende producten, niet het kankerverwekkend nitrosamine.


Radiatortoevoegingen

Naast de veel gebruikte Radiator Stop Leak en Radiator Fast Flush is er ook een speciale Anti Rust koelvloeistoftoevoeging. De belangrijkste oorzaak van slechte koeling is de opeenhoping van bezinksel. Zodra roest en ketelsteen zich afzetten rondom de cilinders, ontstaan zogenaamde hete plekken op de cilinderwanden. Op deze hete plekken vormt zich kool, met als gevolg dat de cilinderwanden de hitte steeds minder goed aan het water kunnen afstaan. Geluiden uit de waterpomp, vooral gepiep en gejank, geven aan dat de pomp smering tekort komt. Dit betekent buitengewone slijtage en verkorting van de levensduur van de pomp. Bardahl Anti Rust & Waterpump beschermt alle soorten watergekoelde motoren. Het bestrijdt, stopt en voorkomt de vorming van schuim, roest, corrosie en ketelsteen. De licht reinigende werking van het product zal deeltjes van de wanden losmaken en oplossen. Niet opgeloste deeltjes worden in suspensie gehouden tot het koelsysteem ververst wordt. Daarnaast smeert Bardahl Anti Rust & Waterpump ook alle bewegende delen van de waterpomp.


Meer informatie?

Kunt u niet vinden waar u opzoek naar bent of wilt u meer informatie, vult u het contactformulier in. Wij zullen uw vraag snel en vakkundig behandelen.
U mag ook direct telefonisch contact met ons opnemen op 078-651 23 22.