Menu menu

Kies je taal

Sinds enkele jaren is de groen-en-zwarte Dodge Challenger ‘bijnaam ROADRUNNER’ te zien in het Museum van de Geschiedenis & Industrie in SEATTLE USA. Het is een bijzondere auto voor autoliefhebbers, met een waarde van meer dan een half miljoen dollar. Nog belangrijker, het is een stukje racegeschiedenis van de regio.

1280px-A.Young_Challenger_Rear

AL Young met de Bardahl Roadrunner

De 1970 Challenger werd geschonken aan Museum of History & Industry (Museum van de Geschiedenis & Industrie) door Al Young, één van de eerste Aziatische Amerikanen die een autorace wereldkampioenschap wist te winnen toen hij het Amerikaanse Hot Rod Association Drag Racing WK in 1981 won. Al Young, 67 jaar, schonk zijn raceauto in 2007 aan het museum, later werd zijn raceauto getaxeerd op $ 600.000. “De auto heeft zoveel geschiedenis dat ik deze liever weggeef en het zo andere mensen laat zien,” zegt Young. “Het is een stuk van ons race-erfgoed.”
Young, een inwoner uit Seattle, was een leraar op school en kocht de auto voor $ 1,100 in 1975 en werkte continu aan de auto. Het was nog steeds op straat-legale auto toen hij het kampioenschap 1981 won in de divisie Super Street. Volgens Young heeft dit deuren geopend om te racen met professionals die miljoenen dollars aan support kregen.
“Deze auto is begonnen als een gewone straatauto en uitgegroeid tot een race auto, dat is de tegenovergestelde manier. Elke keer als we geracet hadden verbeterde we de auto en uiteindelijk is deze uitgegroeid tot een volwaardige raceauto in plaats van een Hot-Rod. Bekijk een korte demo van de auto.
“Dat is waarom het zo uniek is. En daarbij, zoals hij zelf zegt, het feit dat een gewoon persoon zoals ik heb kunnen racen in het professionele circuit.” Tijdens zijn carrière, won Young alle grote Northwest drag races en tegelijkertijd bleef hij leraar en stichtte een gezin.
Veel van de (technische) modificaties die in die jaren werden betaald door de hoofdsponsor van Al Young, Bardahl, welke hij benaderde op een beurs in 1976. Ze kwamen overeen om hem te voorzien van Bardahl olie en een kleine hoeveelheid geld, in ruil voor het Bardahl logo op de motorkap van de Challenger.
Nadat Young het WK in 1981 won, “kocht” Bardahl de hele auto en kreeg deze de bijnaam Roadrunner. In de tien jaar daarna betaalde Bardahl alle (technische) verbeteringen, onderhoud en entreegelden voor de races, zegt Young. Na de Miss Bardahl (powerboat) en de Green Elephant (Funny Car) was het nu de beurt aan Roadrunner om te zorgen voor publiciteit. Deze werd door Bardahl voorzien van een special blend motorolie met Bardahl’s polar attraction formule en race brandstof met NOs injectie (lachgas).
Young nam aan 40 tot 60 races per jaar, van 1975 tot 1994. Hij bracht dit terug tot 20 races per jaar tot 2002, om vervolgens te stoppen en meer tijd doorbrengen met zijn familie.
Vorig jaar waren Al Young en zijn vrouw, Vicki, met z’n 1973 Plymouth Roadrunner bij The Power Big Meet in Vasteras, Zweden. ’s Wereld grootste evenement voor Amerikaanse auto’. Al Young werd bekroond met de “Long Distance” Award tijdens dit event.

motor Plymouth Al young bij Bardahl NL

Young benaderde zijn oude sponsor aan het eind van 2013 met een voorstel om het Bardahl logo op de achterkant van zijn klassieke Plymouth Roadrunner te zetten en om door Europa te rijden, 14 landen te doorkruisen en zo meer dan 8.000 mijl af te leggen in de meer dan 40 jaar oude Plymouth. De tour door Europa eindigde bij The Power Big Meet, de grootste klassieke auto show in de wereld.
Zij reisden door Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Tsjechië, Oostenrijk, Italië , Monaco, Spanje, Portugal en Engeland. Langs de weg, werden ze vele malen tegengehouden door de politie in België, Oostenrijk, Spanje en Frankrijk. De politie wilde een blik werpen op de motor van de auto en luister naar de motorgeluid. “Met uitzondering van de Belgische politie, ze hebben niet eens onze paspoorten willen zien”, zegt Young. Voor Young is het een grote ervaring geweest om zijn auto tentoon te stellen en de vintage muscle car liefhebbers in Europa te ontmoeten. Tijdens de 45-daagse tour, Youngs reed 8.200 mijl en verbrandde door 576 gallon brandstof.

 

Al Young route 2015De auto is zo’n 250 kg lichter dan een Honda Civic, maar levert 1.000 pk en gaat van nul tot 158 mph/ 254km/u in 8.67 seconde. In die jaren enorme prestaties. Voorzien van de special blend motorolie met Bardahl’s polar attraction formule, racing fuel met NOs injectie(lachgas).
Nu met de huidige auto is het niet anders ook voorzien de Bardahl’s motorolie versterker “fullerene” op deze manier zijn Al en zijn vrouw verzekerd van probleemloos touren door 32 landen gedurende 7500km.

 

Al bij zijn terugkomst begonnen Young en Bardahl de route te plannen voor een nieuwe tour in 2015. Nu zorgt Young opnieuw voor publiciteit; in 50 dagen 32 landen doorkruisen. Meer dan 7500 km afleggen in een auto van meer dan 40 jaar oud: de Plymouth Roadrunner 350pk voorzien van Bardahl motorolie en versterkt met fullerene additive. Fullerene bevat een driedubbele laag van bescherming tegen slijtage, wrijving en neerslagen.
Bardahl the winning margin

Reacties

Schrijf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *