Menu menu

Kies je taal

Voorjaarscheck; is uw klassieke auto al klaar om te gaan rijden?

Het voorjaar komt er nu echt aan. Uw klassieke auto kan (bijna) weer uit de garage. Hieronder een korte voorjaarscheck waarop u moet letten als de oldtimer weer uit de winterstalling komt.Bardahl helpt uw klassieke auto te onderhouden

  1. Voordat u de motor gaat starten is het aan te raden het oliepeil van de motor en het niveau van de stuurbekrachtiging vloeistof en koelvloeistof te controleren.
  2. Is de accu niet onder een druppelaar geweest dan is het waarschijnlijk nodig om deze vooraf op te laden.
  3. Pomp de banden op tot 3 bar. Door het staan (tenzij de auto op bokken heeft gestaan) zijn er rechte vlakken ontstaan op de banden. Rijdt de eerste rit op 3 bar; zo rijdt u de ontstane rechte vlakken eruit. Na deze 1e rit kan de bandenspanning teruggebracht worden naar de normale bandendruk.
  4. U kunt nu de auto starten; eventueel de choke opentrekken en/of flink pompen met het gaspedaal.
  5. Als het goed is heeft u de brandstoftank afgevuld in verband met condensvorming. Het is van belang, als u geen Fuel Stabilizer heeft toegevoegd aan de brandstof bij het stallen, nu wel een Fuel Treatment toe te voegen aan de brandstof om ethanol residu te verwijderen (U kunt dit herkennen als witte poeder dat aanwezig is bij openen van de carburateur of brandstoffilter indien aanwezig)
  6. Heeft u in het najaar de motorolie niet ververst, dan is dit nu wel aan te raden, aangezien het merendeel van de klassieke auto’s met minerale motorolie rijdt (Na een lange stilstand vormt zich condens. Dit zorgt ervoor dat gietijzer en aluminium gaat corroderen. De brandstof die tijdens het vorig seizoen in de motorolie terechtgekomen is, verdunt de olie waardoor deze niet meer de juiste dikte heeft. Dit zorgt voor onvoldoende smering en bescherming. Voeg de juiste motorolie toe, bij voorkeur aangevuld met een Oil Booster+ Turbo Protect).
  7. Loop alle smeernippels na van de fuseekogels, kruiskoppelingen etc. Let op; smeer niet overdadig, dit heeft een averechts effect heeft en vuil blijft er eerder aan plakken.
  8. Bij automatische versnellingsbakken; draai de motor warm en peil de versnellingsbakolie. In verband met het zweten tijdens de lange stilstand zou er een klein plasje olie onder de auto kunnen liggen. Is dit het geval, geen paniek. Oldtimers zijn voorzien van pakkingen van vilt, papier en of kurk. Deze klinken in bij langdurige stilstand en kunnen daardoor gaan zweten of gaan lekken. Na de eerste rit krijgen de pakkingen de gelegenheid te gaan zwellen en weer af te dichten. Mocht de lekkage wel blijvend zijn, dan is de pakking hoogstwaarschijnlijk kapot of sterk verouderd opdat deze niet meer op kan zwellen.
  9. Gaat u met uw Oldtimer of Young Timer tanken denk aan de Instead of Lead of Instead of Lead Gold (verhoogt octaangetal met 5 punten, gebruik als basis benzine met octaangetal 95).
  10. Tot slot de E10 brandstof. Mocht u naar het buitenland gaan dan kunt regelmatig de E10 brandstof tegenkomen, soms kunt u niet anders tanken. Wij adviseren om een flacon E10 Fuel Improver mee te nemen. Met Bardahl E10 Fuel Improver wordt het brandstofsysteem beschermd tegen de schadelijke gevolgen die kunnen ontstaan wanneer E10 brandstof getankt wordt. Daarnaast heeft dit additief een gunstig effect op het brandstofverbruik en blijft het brandstofsysteem schoon.

 

Bardahl producten bestellen? Bekijk de verkoopadressen


 

Meer informatie?

Kunt u niet vinden waar u opzoek naar bent of wilt u meer informatie, vult u het contactformulier in. Wij zullen uw vraag snel en vakkundig behandelen.
U mag ook direct telefonisch contact met ons opnemen op 078-651 23 22.

 

Reacties

Schrijf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *